\原文:http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=14552
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Controlling the
Global Economy:
Bilderberg, the Trilateral Commission and the Federal Reserve Global Power and Global Government: Part 3 by Andrew Gavin
Marshall |
グローバル経済の支配: |
The Bilderberg Group and the European Union Project In 1954, the Bilderberg Group was founded in the
Netherlands, which was a secretive meeting held once a year, drawing
roughly 130 of the political-financial-military-academic-media elites from
North America and Western Europe as “an informal network of influential
people who could consult each other privately and confidentially.”[1]
Regular participants include the CEOs or Chairman of some of the largest
corporations in the world, oil companies such as Royal Dutch Shell,
British Petroleum, and Total SA, as well as various European monarchs,
international bankers such as David Rockefeller, major politicians,
presidents, prime ministers, and central bankers of the
world.[2] In 1957, two years later, the Treaty of Rome was signed, which created the European Economic Community (EEC), also known as the European Community. Over the decades, various other treaties were signed, and more countries joined the European Community. In 1992, the Maastricht Treaty was signed, which created the European Union and led to the creation of the Euro. The European Monetary Institute was created in 1994, the European Central Bank was founded in 1998, and the Euro was launched in 1999. Etienne Davignon, Chairman of the Bilderberg Group and former EU Commissioner, revealed in March of 2009 that the Euro was debated and planned at Bilderberg conferences.[11] This was an example of regionalism, of integrating an entire region of the world, a whole continent, into a large supranational structure. This was one of the primary functions of the Bilderberg Group, which would also come to play a major part in other international issues. Interdependence Theory The theoretical justifications for integration and
regionalism arrived in the 1960s with what is known as “interdependence
theory.” One of its primary proponents was a man named Richard N. Cooper.
Two other major proponents of interdependence theory are Robert Keohane
and Joseph Nye. Interdependence theory and theorists largely expand upon
the notions raised by Keynes. |
ビルダーバーグ会議と欧州連合プロジェクト ビルダーバーグ会議の創設者であるジョセフ・レティンガーは、ヨーロッパ共同市場の初期創設者のうちの一人でもあり、欧州統合において最も優れた先導者であった。1946年、レティンガーは王立国際問題研究所(CFRの英国におけるカウンターパート、姉妹組織)に、欧州諸国は「主権の一部を放棄」して同盟を作る必要があると話し、これを働きかける組織として欧州運動(EM)を創設した。レティンガーによるEMの財源支援は、CFRやロックフェラーなどの強力な金融関係者により保証されていた。[3] しかしながら、CFRとロックフェラーを区別するのは難しい。特に第二次世界大戦のあと、CFRの主たる財源の出所は、カーネギー社、フォード財団、そして、とりわけロックフェラー財団であるからだ。[4]
統合とブロック化を理論上正当化する学説として、相互依存論が1960年代に知られることになった。その主要な支持者の一人はリチャード・N・クーパーであり、他の二人として、ロバート・コーエンおよびジョセフ・ナイがあげられる。相互依存論およびその理論家たちは、ケインズによって提起された考えを大いに拡張している。 リチャード・クーパーは、60年代は工業国間で経済的相互依存性が強い傾向にあり、この成長する相互依存関係は、国家の経済目的の希求を、より難しくさせるものであると記述している。さらにクーパーは「より大きな経済統合の目的のためには、各国の経済的目的追求のために国家のその筋が利用可能な政策手段の数を減らすような国際的な協定が必要である」[12]と述べている。更に。「クーパーは前例のない国際的な相互依存状態に向けて、新しい政策が必要であると主張した。」[13] またクーパーは、諸国が経済目標の保障のために重商主義者的追求へ回帰することに反対し、「経済的な国家主義は、破滅へ導く政策競争を引き起こす」と論じている。そして、「国際的な政策の調整は事実上、国同士が相互に頼りあう世界の中で、国家経済の目標を達成させる唯一の手段である」と結論している。[14] コーエンとナイは相互依存関係について更なる分析を行っている。特に相互依存関係が国際的政策をどのように変えるかに焦点を当てている。彼らは、重商主義者と同様に世界を本質的に無政府状態のように眺める国際関係現実派にイデオロギー的に対立する概念を形作っている傾向にある。コーエンとナイは「複雑な相互関係」論をつくりだし、現実主義を批判した。彼らの現実主義の分析は二つの主要な側面からなる。: 国家とは世界の舞台で演技する主役であり、軍事力は国際的な権力の中核である。そして彼らは次のように論じている。「世界経済の相互依存性はこれらの仮説に疑いを投げかける。経済統合により生まれた多国籍企業及び組織が、グローバルな影響力において、国家と今や競い合っている。」[15]
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Trilateralism In the late 1960s, Western European economies (in
particular West Germany) and Japan were rapidly developing and expanding.
Their currencies rose against the US dollar, which was pegged to the price
of gold as a result of the Bretton Woods System, which, through the IMF,
set up an international monetary system based upon the US dollar, which
was pegged to gold. However, with the growth of West Germany and Japan,
“by the late 1960s the system could no longer be expected to perform its
previous function as a medium for international exchange, and as a
surrogate for gold.” On top of this, to maintain its vast empire, the US
had developed a large balance-of-payments deficit.[18] |
三極委員会
リチャード・ニクソンは決意する。それは、「保護貿易主義」的な対策と多くの人々が言及するところのものである。1971年、金と米ドルとの繋がりは終わりを迎えた。その結果、「米ドルの切り下げが生じ、対他国通貨との為替変動が始まった。」 そして「合衆国経済の競合性が取り戻された」[19] 平価切り下げによって、「アメリカ製商品は外国人にとってより安くなり、外国製品の競争力はアメリカ市場で弱体化した。」 ニクソンの起こした第二の大きな行為は、海外との経済競争の上で、アメリカ製造業界に利益をもたらした「米国への輸入税の10%上乗せ」である。これによりアジアからアメリカへの輸入が減少し、アメリカ製品がより競争可能な価格でアメリカ市場で売られるようになった。そして日本、ECCへ、アメリカ製品に対する貿易障壁を緩和するよう圧迫した。[20] CFRの発行する外交誌「フォーリン・アフェアーズ」に、外交についてのある記事がある。それはニクソンの「保護貿易主義者」としての新経済政策を「破滅を招く孤立主義者的趨勢」を促進するとしていて、[21] また、ニクソンは、「世界経済がその円滑な役割に依存している全体的な国際通貨制度のくさび」を粉々にしたとしている。[22] またフォーリン・アフェアーズ誌の他の記事は、次のように説明している。アメリカの大陸主義者あるいは国際主義者のエリート派閥が、特にニクソンの新経済政策で当惑させられたが、彼らは「その判断に同意した。:経済力の相対的なバランスは大きく変化していたため、アメリカはもはや経済的主導権を牛耳れなくなっていた。しかし、彼らはアメリカ一国主義を続けると、全ての西欧経済を悪化させたままにする防衛反応のスパイラルを燃え立たせるであろうと、論じていた。その代わりとして彼らの提案した救済方法は三極[北米、欧州、日本]政府の間での遥かにもっと広範囲での調整であった。」[23] アメリカの支配階級には、ブレットンウッド協定には変更が必要であるという意見の一致があった。しかしそれを、どう変更するかという点で、メンバー内で意見が割れていた。より強力な(そして裕福な)国際的勢力は、どのようにアメリカの政策が孤立化し、西欧および日本から疎遠になるかを恐れた。そして彼らは、「アメリカの世界経済での役割は、成長する欧州および日本と調和させられねばならない。それには国際通貨システムの抜本的改革が必要である。世界の貿易障壁を低くするための一新された努力が必要である。アメリカの基調国際収支は悪化している。」と主張した。しかしながら、ニクソンは「行き過ぎた」政策を採用し、欧州と日本を疎遠にした。 1970年、デイビッド・ロックフェラーはCFR会長となったが、同時にチェース・マンハッタン銀行の頭取でCEOでもあった。1965年にCFR会員となった学者が、「二つの時代のの間:情報化時代のアメリカの役割」という本を、この1970年に書いている。その著者ズビグネフ・ブレジンスキーは、欧州、アメリカ、日本からなる「先進国共同体(CDN)」の必要性を説いている。ブレジンスキーは、どのように「国家の伝統的統治権が、超国家的権力―すなわち、グローバルな政策を形作ることにおいて大きな役割を演じている多国籍企業、銀行、国際組織―によって徐々に崩壊するか」について書いている。デイビッド・ロックフェラーはブレジンスキーの著書に注目し、ニクソンの経済ショックの結果としての「アメリカ、欧州、および日本の間の関係悪化を懸念」していた。 1972年に、ロックフェラーとブレジンスキーは、「年次ビルダーバーグ会議にて三極委員会草案を発表した。」 同年7月に17人の力ある人々がニューヨークのロックフェラー邸に集まり、この委員会設立を計画した。またその会議には、ブレジンスキー、フォード財団理事のマクジョージ・バンディ(フォーリン・アフェアーズ誌編集者であるウィリアム・バンディの兄弟)、そしてCFR理事バイレス・マニングが参加していた。[24] こうして、1973年に、三極委員会はこれらの問題に対応するため設立された。 1976年のフォーリン・アフェアーズ誌の記事によれば、「70年代初期、言語的表現としての三極主義および三極委員会が、アメリカ外交政策共同体のうちの汎大西洋主義により執着する一部の人々の、ニクソン政府の対外経済政策を特徴付ける好戦的で防御的な単独主義に対する反発から生まれた。」[25]とされている。 委員会の主たる関心は、「工業化社会」を保持することにあったが、言い換えれば三極国家のための相互利益を求め、「より貧しい国々の必要性と需要への共通のアプローチ」を構築をすることであった。しかしながら、これは「より貧しい国々[に対処するための]共通のアプローチの構築」としてと読むべきだろう。これと同様に、委員会は「核拡散、テロ、ハイジャックのような高度に政治化された問題、および中東や南アのような高度に政治化された地理的分野の調整」を引き受けるのであろう。[26] 興味深いことに、相互依存性理論学者ジョセフ・ナイは、リチャード・N・クーパーと同様、三極委員会のメンバーである[27]。 今日、ジョセフ・ナイはCFR取締役会のメンバーであり[28]、リチャード・N・クーパーは1993年〜1994年までの間、CFRの理事であった。[29] 金本位制の終焉は次のことを意味した。「アメリカは金あるいは他の何に対しても、ドルの一定の額面価値を維持しようと努めなければならないという規律に服従しなくなった。:それは、アメリカ財務省(最終的にはFRB)が望むように、そして国際的な通貨問題からの金の除外に向けるように、ドルを動かすことができた。」 これが金本位制に対抗するドル基軸を作り出し、「世界通貨政策の管理を単一の国の手に委ねる」ことになったが、「欧州と日本には受け入れられなかった。」[30] この問題への対応が、三極委員会創設の隠された理由の一つであった。 |
The Oil Crisis
The May 1973 meeting of the Bilderberg Group occurred five months prior to the extensive oil price rises brought about by the Yom Kippur War. However, according to leaked minutes from the meeting, a 400% increase in the price of oil was discussed, and meeting participants were creating a “plan [on] how to manage the about-to-be-created flood of oil dollars.”[31] Oil is no issue foreign to the interests of the Bilderberg Group, as among the 1973 participants were the CEOs of Royal Dutch Shell, British Petroleum (BP), Total S.A., ENI, Exxon, as well as significant banking interests and individuals such as Baron Edmond de Rothschild and David Rockefeller, and the US Secretary of State at the time, Henry Kissinger.[32]
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オイル危機 10月12日、アメリカの石油メジャーが、アラブ諸国は「若干の価格上昇を受けるべき」と提案するため、ニクソンに手紙を送っている。そして、ニクソンはキッシンジャーのアドバイスに従い、軍をイスラエルへ送り、アラブのOPEC諸国が16日に70%原油価格を引き上げるのを発表すること、および17日にアメリカへの石油禁輸を発表することを促進した。[42] 石油企業それ自身は、OPECにおける彼らのビジネス設備が国営化されることを恐れていた。それで、彼らは「現状維持することで彼らに利益を与えるため、OPEC諸国をアメリカの石油ビジネスに携わらせることを恐れた。」 開戦の数週間前、キッシンジャーをトップとする国家安全保障会議(NSC)は、中東戦争への軍事介入は「違法と判断される"という声明を出した。[50] 1974年に、ホワイトハウスの官僚がOPECに原油価格を下げさせるよう財務省に提案した時、彼のアイデアは払いのけられた。彼がのちに述べたところでは、「この助言を一掃し、高い原油価格に順応するための還流プログラムをせがんだのは、銀行のリーダーたちであった。」 1975年ウォール街の投資銀行家は、サウジアラビア通貨庁(SAMA)の投資アドバイザーになるように現地へ送られた。そして、「彼はサウジアラビアのオイルマネー投資を正しい銀行で行うように、つまりロンドンとニューヨークの銀行にするよう導いていた」[56]
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The Rise of Neo-Liberalism
In the early 1970s, the government of Chile was led by a leftist socialist-leaning politician named Salvador Allende, who was considering undertaking a program of nationalization of industries, which would significantly affect US business interests in the country. David Rockefeller expressed his view on the issue in his book, Memoirs, when he said that actions taken by Chile’s new government “severely restricted the operations of foreign corporations,” and he continued, saying, “I was so concerned about the situation that I met with Secretary of State William P. Rogers and National Security Advisor Henry Kissinger.”[67]
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新自由主義(ネオリベラリズム)の台頭 1970年代初期、チリ政府はサルバドール・アジェンデという極左社会会主義者の政治家により導かれていた。彼は、国内の米国ビジネス財閥にかなり影響を及ぼす、産業国有化プログラムに着手することを考えていた。デイビッド・ロックフェラーは著書「回顧録」でこの問題に関する見解を表明している。彼は、チリの新政府によってとられる措置が「ひどく海外企業の活動を制限する」と言っている。そして、「この状況を非常に懸念したので、国務長官ウィリアムP.ロジャーズと国家安全保障担当補佐官ヘンリー・キッシンジャーに会った」と彼は続けている。[67] しかし、エドワーズがCIA長官に会う前に、ヘンリー・キッシンジャーは個人的に、「ペプシコーラさえよりも大きいチリに興味があった、チェースマンハッタン銀行頭取デイビッド・ロックフェラー」と会っていた。ロックフェラーは「反アジェンデ工作」のために、CIAに自分の銀行を利用することを許しさえした。[70] アジェンデの力が台頭してきたとき、「チェースマンハッタン、ケミカル、ファースト・ナショナル・シティ、マニュファクチャラーズ・ハノーバー、モーガン・ギャランティを含む商業銀行が、チリへの融資を取り消し」、そして、「世界銀行、米州開発銀行、国際開発庁と輸出入銀行は、チリでのプログラムを立ち切ったかもしくは融資を取り消した。」 しかしながら、「常に充実していた、チリへの軍事援助は、1970〜74年の期間において、過去の四年間と比べて2倍になった。」[71] 1973年9月11日、CIAの援助と参加とともに、アウグスト・ピノチェト将軍がチリのアジェンデ政府に対してのクーデターを指揮し、アジェンデ政府は倒され、ピノチェトは独裁者の地位に就いた。次の日、その国の経済計画は、「政府の職務を遂行している軍隊の将官」の机の上にあった。その計画は、「民営化、規制緩和、社会的手当てのカット」を強いたもので、「アメリカの熟練した経済学者」により書かれていた。[72] これらは、1970年代のオイル危機を通して、世界銀行とIMFが発展途上国に強いた、新自由主義思想における本質的な構想であった。
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Globalization: A Liberal-Mercantilist Economic Order?
Neo-Liberals Take the Forefront
In 1971, Jimmy Carter, a somewhat obscure governor from Georgia had started to have meetings with David Rockefeller. They became connected due to Carter’s support from the Atlanta corporate elite, who had extensive ties to the Rockefellers. So in 1973, when David Rockefeller and Zbigniew Brzezinski were picking people to join the Trilateral Commission, Carter was selected for membership. Carter thus attended every meeting, and even paid for his trip to the 1976 meeting in Japan with his campaign funds, as he was running for president at the time. Brzezinski was Carter’s closest adviser, writing Carter’s major campaign speeches.[73]
Since the 1970s, mercantilist thought had re-emerged in mainstream political-economic theory. Under various names such as neo-mercantilism, economic nationalism or statism, they hold as vital the centrality of the state in the global political economy. Much “Globalization” literature puts an emphasis on the “decline of the state” in the face of an integrated international economic order, where borders are made illusory. However, statist theory at least helps us understand that the state is still a vital factor within the global political economy, even in the midst of a neo-liberal economic order.
In his book, Global Political Economy, Gilpin explained that, “In time, if unchecked, the integration of an economy into the world economy, the intensifying pressures of foreign competition, and the necessity to be efficient in order to survive economically could undermine the independence of a society and force it to adopt new values and forms of social organization. Fear that economic globalization and the integration of national markets are destroying or could destroy the political, economic, and cultural autonomy of national societies has become widespread.”[96]
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グローバリゼーション: 発展途上の世界で、石油を輸入しなければならなかった国々は、負債をカバーしなければならないという問題に直面した。そして、メキシコのような産油国でさえ、工業化の為に莫大な負債を抱えていたので、とんでもない問題に直面した。先進国で生じている不況が需要を減らした為、原油価格が再び下がり、損害を受けた。このようにして、1982年、メキシコは負債をもはや払うことができないと発表した。これは、「彼らは負債を返す見込みは言うまでもなく、利子を返済することすら出来なくなっていた」ということを意味する。その結末は、負債バブルの破裂であった。銀行はメキシコへのローンを停止した。そして、「ブラジル、ベネズエラ、アルゼンチン、そして多くのサハラ以南のアフリカ諸国が同様に厳しい財務状態にあることが、間も無く、明らかになった。」[83] 国家統制主義者アプローチでもって、理論家たちは国が経済的結果を形づくる上でどう関連し、力強い存在を国際的な舞台でどのように維持するかを検討する。国家統制主義学派内で著名な理論家の一人に、ロバード・ギルピンがいる。ギルピンはプリンストンにあるウッドロー・ウィルソン公共国際問題大学院の教授であり、CFRメンバーでもある。彼は著書「グローバル政治経済」で、多国籍企業はアメリカ合衆国の発明品であり、そしてヨーロッパとアジアの国々が企業を国際化することによって応じたところの「アメリカの現象」であると仮定している。この意味において、彼の説は、一国家が他国を犠牲にして得をするという重商主義経済論の競争的性質への回帰を仮定してものである。彼はまた、歴史的にも現在的にも単一の国がグロバール経済の主要な執行者および統制者として振舞うというとなっている国際経済の性質についても述べている。それは歴史的には英国だったが、現在はアメリカである。 人はグローバル政治経済における国家の意義を否定できない。というのは、非常に関連性があったし、まだそうだからである。1973年の出来事はその典型例だが、その状況をより良く理解するためには更なる研究が必要である。国家はいまだに重要な関係者であるけれども、誰の利益の為に働いているかについて言及することが不可欠である。重商主義者および国家統制主義者理論家は、政治的にも経済学的にも国家の利益のために国家自信の利己的な利益において振舞うという考え方に焦点を当てる傾向にある。しかし、これはいくぶん直線的で陽動的である。というのは、国家経済の正確な構造について、特に通貨・中央銀行システムに関して言及していないからである。 覇権安定論 ギルピンは、彼の著書「グローバル政治経済」で、次のように説明している。「やがて、もし野放しにされるならばであるが、経済の世界経済への統合、海外競争の増大する圧力、経済的に生き残るための効率性の必要性は、社会の独立性を左右し、社会組織の新しい価値と形態の採用をその社会に強要するかも知れない。経済のグローバル化と国家市場の統合は、国家社会の政治・経済・文化的な自立性を破壊しているか、破壊するかも知れないという恐れは拡がって来ている。」[96 |
[1] CBC, Informal forum
or global conspiracy? CBC News Online: June 13, 2006: http://www.cbc.ca/news/background/bilderberg-group/
[2] Holly Sklar, ed.,
Trilateralism: The Trilateral Commission and Elite Planning for World
Management. (South End Press: 1980),
161-171
[3] Holly Sklar, ed.,
Trilateralism: The Trilateral Commission and Elite Planning for World
Management. (South End Press: 1980),
161-162
[4] CFR, The First
Transformation. CFR History: http://www.cfr.org/about/history/cfr/first_transformation.html
[5] Glen McGregor,
Secretive power brokers meeting coming to Ottawa? Ottawa Citizen: May 24, 2006:
http://www.canada.com/topics/news/world/story.html?id=ff614eb8-02cc-41a3-a42d-30642def1421&k=62840
[6] William F. Jasper,
Rogues' gallery of EU founders. The New American: July 12, 2004:
http://findarticles.com/p/articles/mi_m0JZS/is_14_20/ai_n25093084/pg_1?tag=artBody;col1
[7] Ambrose
Evans-Pritchard, Euro-federalists financed by US spy chiefs. The Telegraph: June
19, 2001:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/1356047/Euro-federalists-financed-by-US-spy-chiefs.html
[8] Ambrose
Evans-Pritchard, Euro-federalists financed by US spy chiefs. The Telegraph: June
19, 2001:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/1356047/Euro-federalists-financed-by-US-spy-chiefs.html
[9] Bilderberg Group,
GARMISCH-PARTENKIRCHEN CONFERENCE. The Bilderberg Group: September 23-25, 1955,
page 7:
http://wikileaks.org/leak/bilderberg-meetings-report-1955.pdf
[10] Who are these Bilderbergers and
what do they do? The Sunday Herald: May 30, 1999:
http://findarticles.com/p/articles/mi_qn4156/is_19990530/ai_n13939252
[11] Andrew Rettman, 'Jury's out' on
future of Europe, EU doyen says. EUobserver: March 16, 2009: http://euobserver.com/9/27778
[12] George T. Crane, Abla Amawi, The
Theoretical evolution of international political economy. Oxford University
Press US, 1997: page
110
[13] George T. Crane, Abla
Amawi, The Theoretical evolution of international political economy. Oxford
University Press US, 1997: page
107
[14] George T. Crane, Abla
Amawi, The Theoretical evolution of international political economy. Oxford
University Press US, 1997: pages
107-108
[15] George T. Crane, Abla
Amawi, The Theoretical evolution of international political economy. Oxford
University Press US, 1997: page
108
[16] George T. Crane, Abla
Amawi, The Theoretical evolution of international political economy. Oxford
University Press US, 1997: page
108
[17] George T. Crane, Abla
Amawi, The Theoretical evolution of international political economy. Oxford
University Press US, 1997: pages
50-51
[18] Holly Sklar, ed.,
Trilateralism: The Trilateral Commission and Elite Planning for World
Management. South End Press: 1980: page 65
[19]
Robert O’Brien and Marc Williams, Global Political Economy: Evolution and
Dynamics, 2nd ed. Palgrave Macmillan: 2007: page
215
[20] Holly Sklar, ed., Trilateralism: The
Trilateral Commission and Elite Planning for World Management. South End Press:
1980: pages
66-67
[21] Holly Sklar, ed.,
Trilateralism: The Trilateral Commission and Elite Planning for World
Management. South End Press: 1980: page 67
[22]
C. Fred Bergsten, The New Economics and US Foreign Policy. Foreign Affairs:
January, 1972: page 199
[23] Richard H. Ullman,
Trilateralism: “Partnership” For What? Foreign Affairs: October, 1976: pages
3-4
[24] Holly Sklar, ed., Trilateralism: The
Trilateral Commission and Elite Planning for World Management. South End Press:
1980: pages
76-78
[25] Richard H. Ullman,
Trilateralism: “Partnership” For What? Foreign Affairs: October, 1976: page
3
[26] Richard H. Ullman, Trilateralism:
“Partnership” For What? Foreign Affairs: October, 1976: page
5
[27] Congressional Research Service,
TRILATERAL COMMISSION. The Library of Congress: pages 13-14:
http://www.scribd.com/doc/5014337/Trilateral-Commission
[28] CFR, Joseph S. Nye, Jr.. Board
of Directors: http://www.cfr.org/bios/1330/joseph_s_nye_jr.html
[29] Annual Report, The Council on
Foreign Relations. Historical Roster of Directors and Officers, 2008: page
78
[30] Peter Gowan, The Globalization Gamble:
The Dollar-Wall Street Regime and its Consequences. Page
19-20
[31] William Engdahl, A Century of War:
Anglo-American Oil Politics and the New World Order. (London: Pluto Press,
2004), 130-132
[32] William Engdahl, A Century
of War: Anglo-American Oil Politics and the New World Order. (London: Pluto
Press, 2004), 286-287, 134
[33] CFR, “X” Leads
the Way. CFR History: http://www.cfr.org/about/history/cfr/x_leads.html
[34] Robert Dallek, The Kissinger
Presidency. Vanity Fair: May 2007: http://www.vanityfair.com/politics/features/2007/05/kissinger200705
[35]
Ibid.
[36] David Stout, William P. Rogers, Who
Served as Nixon's Secretary of State, Is Dead at 87. The New York Times: January
4, 2001:
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9B02E5D6113BF937A35752C0A9679C8B63
[37] TC, Tributes to David
Rockefeller, Founder and Honorary Chairman. The Trilateral Commission: December
1, 1998:
http://www.trilateral.org/nagp/regmtgs/98/1201tribs.htm
[38] John Loftus and Mark Aarons, The
Secret War Against the Jews: How Western Espionage Betrayed the Jewish People.
St. Martin’s
Griffin: 1994: pages 304-307
[39]
John Loftus and Mark Aarons, The Secret War Against the Jews: How Western
Espionage Betrayed the Jewish People. St. Martin’s
Griffin: 1994: pages 308-310
[40]
John Loftus and Mark Aarons, The Secret War Against the Jews: How Western
Espionage Betrayed the Jewish People. St. Martin’s
Griffin: 1994: pages 310-311
[41]
Robert Dallek, The Kissinger Presidency. Vanity Fair: May 2007: http://www.vanityfair.com/politics/features/2007/05/kissinger200705
[42] John Loftus and Mark Aarons, The
Secret War Against the Jews: How Western Espionage Betrayed the Jewish People.
St. Martin’s
Griffin: 1994: pages 312-313
[43]
F. William Engdahl, A Century of War: Anglo-American Oil Politics and the
New World Order. London: Pluto Press, 2004: pages 130-
132
[44] F. William Engdahl, A
Century of War: Anglo-American Oil Politics and the New World Order.
London: Pluto Press, 2004: pages 136-
137
[45] The Observer, Saudi dove
in the oil slick. The Guardian: January 14, 2001:
http://www.guardian.co.uk/business/2001/jan/14/globalrecession.oilandpetrol
[46] V.H. Oppenheim, Why Oil Prices
Go Up (1) The Past: We Pushed Them. Foreign Policy: No. 25, Winter, 1976-1977:
page 24
[47] V.H. Oppenheim, Why Oil Prices Go
Up (1) The Past: We Pushed Them. Foreign Policy: No. 25, Winter, 1976-1977:
pages 31-33
[48] IPC, James Akins. Iran Policy
Committee: Scholars and Fellows: http://www.iranpolicy.org/scholarsandfellows.php#1
[49] V.H. Oppenheim, Why Oil Prices
Go Up (1) The Past: We Pushed Them. Foreign Policy: No. 25, Winter, 1976-1977:
pages 35-36
[50] V.H. Oppenheim, Why Oil Prices
Go Up (1) The Past: We Pushed Them. Foreign Policy: No. 25, Winter, 1976-1977:
pages 37-38
[51] V.H. Oppenheim, Why Oil Prices
Go Up (1) The Past: We Pushed Them. Foreign Policy: No. 25, Winter, 1976-1977:
page 44
[52] Time, The Cast of Analysts. Time
Magazine: March 12, 1979: http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,948424,00.html
[53] V.H. Oppenheim, Why Oil Prices
Go Up (1) The Past: We Pushed Them. Foreign Policy: No. 25, Winter, 1976-1977:
page 48
[54] V.H. Oppenheim, Why Oil Prices Go
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